Sunday 2 April 2017

KENAPA PEREMPUAN DAPAT SEDIKIT SAJA HARTA?

sumber:google

Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya..iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain.

Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.

Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki...bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya..

Apabila agama itu diambil separuh separuh,yang memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.

 sumber:google

Mari kita berfikir akan kisah benar yang berlaku pada seorang balu yang kematian suami.

1. Semasa hidup simati orang susah, adik beradik tak pernah menjenguk, apatah lagi nak hulur belanja unutk anak buah walaupon semuanya kerja baik-baik.

2. Berkat rezeki anak-anak, si mati dapat membeli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres.Tidak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah untuk tujuan berkebun tetapi tidak kesampaian (meninggal dulu)

3. Simpanan si mati ada dalam 10ribu didalam bank serta sebuah rumah dan sebidang tanah.

sumber:google

4. Simati selalu berpesan kepada isterinya, jikalau dia tiada, isteri dan anak-anak tidaklah terlalu susah kerana sudah ada tempat bergantung, ada sedikit duit dan ada tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan simati untuk si isteri dan anak-anaknya.

5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas(masalah jantung)..simati meninggalkan balu dan 2 org anak perempuan.

6. Sejurus selepas simati dikebumikan, adik beradik si mati termasuk ibu si mati telah mengajak si isteri berbincang mengenai peninggala harta si mati kononnya si mati akan terseksa didalam kubur jikalau tak diselesaikan secepat mungkin.

sumber:google

7. Si mati tiada anak lelaki, jadi harta-harta si mati akan diberikan kepada adik beradiknya mengikut hukum faraid.

8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang kerumah, siap buat lakaran dalam kertas mengikut hukum faraid, bahagian untuk isteri, anak-anak, ibu si mati dan adik beradik si mati.

8. Hukum faraid bahagian isteri dapat paling sedikit, merek lansung tidak peduli tentang perasan si balu yang masih bersedih, dihamburkan pula nas-nas serta dalil-dalil bab pembahagian faraid.

9. Paling memilukan,dinilaikan sekali rumah yang diduduki oleh si balu degan anak-anak mengikut nilai pasaran. Kemudian mereka memberi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris-waris yang berhak sekiranya mahu tetap tinggal disitu, atau keluar darr rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan menikut hukum faraid.

10. Nak cari mana 150k? nak tak nak mereka terpksa keluar dari rumah tersebut kerana rumah itu sudah dijual, dapatlah bahagian si balu dan anak-anak dengan jumlah yang si balu dapat dan anak-anak si mati dapat mustahil mereka mamapu untuk memiliki rumah yang baru.

 sumber:google

Bermulalah episod merempat si anak-anak yatim, berpindah randah, menyewa disana sini, jangankan si balu, si anak pula terpaksa bekerja selepas pulang dari sekolah untuk menyara diri sendiri, duit simpanan /tanah sebidang/rumah dijual si waris. 

Harapan si mati untuk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaanya berkecai sama sekali. Waris-waris semua lesap entah ke mana setelah  mendapat bahagian masing-masing.

Walaupun berhak pada harta si mati tetapi kita perlu lihat pula tanggungjawab yang harus dipikul.Jangan di ambil agama itu separuh separuh untuk kepentingan sendiri. Iya.. tak berdosa mengambil harta yang sememangnya hak kita mengikut hukum, tetapi berdosa besar jika kita gagal menjalankan tanggungjawab nafkah pada anak-anak si mati tempat tinggal,pakaian serta makan dan minum mereka.



sumber:google

Jika kita termasuk dalam golongan sebegitu sebelum ni maka berubahlah dan semoga dijauhkan keturunan kita adik-adik kita suami,serta anak-anak kita dari bersifat kejam sebegini.Ambil pengajaran saudara saudari.

Sekali lagi saya ingatkan apa yang diajar oleh agama, bila simati meninggalkan anak-anak yang belum baligh, wajib bagi walinya mengikut turutan wali sebelah simati menyediakan nafkah untuk anak si mati. Kalau tidak diambil peduli, menanggunglah diakhirat kelak.

Hukum faraid itu sangat adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki kerana lelaki adalah ketua keluarga yang wajib menanggung orang-orang dibawahnya.Kenapa apabila tiada anak lelaki,harta akan diberi juga kepada adik beradik si mati?

sumber:google


Jelas Allah memberitahu bahawa adalah menjadi tanggungjawab si wali untuk menanggung nafkah si anak yatim (lebih-lebih lagi si yatim adalah perempuan) dan semoga dengan pembahagian faraid ini ia dapat meringankan beban serta membantu si wali untuk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.

INGAT YA..! setelah mendapat pembahagian harta si mati ia bukan menjadi sebab untuk kita terus membeli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab si anak yatim.
Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...